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Friedrich-Alexander-Universität Lehrstuhl für Betriebswirtschaftslehre, insb. Versicherungsmarketing WiSo
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Publikationen

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Publikationen

2023

  • Unger, F. (2023). How the type of activity and the inclusion of social interaction affect customers’ health behavior intentions and attitudes to pay-as-you-live plans.
  • Unger, F., & Steul-Fischer, M. (2023). Rewards for a healthy lifestyle – the impact of reward type and timing in pay-as-you-live pricing. Marketing - Forschung und Praxis - Journal of Research and Management, 45(1), 66-84.
  • Wolf, L. (2023). Device-mediated customer behavior on the Internet – A systematic literature review. International Journal of Consumer Studies. https://dx.doi.org/10.1111/ijcs.12925

2022

  • Klopfer, L.-M. (2022). Kundenerlebnisse und Customer Experience Management in der Versicherungsbranche – Empirische Studien der Unternehmens- und Kundenperspektive.
  • Klopfer, L.-M., & Steul-Fischer, M. (2022). Die Macht der Weiterempfehlung. Weiterempfehlungsprogramme als vielversprechende Alternative der Neukundenakquise und Kundenbindung. Vb Versicherungsbetriebe, 2, 14-18.
  • Klopfer, L.-M., & Steul-Fischer, M. (2022). Learning by Listening – Using speech analytics to optimize customer experiences.
  • Klopfer, L.-M., Steul-Fischer, M., & Wolf, L. (2022). The influence of the used device on recommendation behavior online.
  • Klopfer, L.-M., Steul-Fischer, M., & Zitzmann, A. (2022). Customer Experience Management – Eine qualitative Studie zur Umsetzung in der Versicherungsbranche. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-022-00531-6
  • Rausch, T.M., Derra, N., & Wolf, L. (2022). Predicting online shopping cart abandonment with machine learning approaches. International Journal of Market Research, 64(1). https://dx.doi.org/10.1177/1470785320972526
  • Unger, F., & Steul-Fischer, M. (2022). Live Healthy and Get Rewarded – The Impact of Reward Type and Timing in Pay-As-You-Live Pricing. In Proceedings of the European Marketing Academy, 51st, (107046)..
  • Unger, F., Steul-Fischer, M., & Gatzert, N. (2022). How Default Effects and Decision Timing Affect Annuity Uptake and Health Consciousness. The Geneva Papers on Risk and Insurance - Issues and Practice. https://dx.doi.org/10.1057/s41288-022-00280-8
  • Wolf, L., & Steul-Fischer, M. (2022). Factors of customers’ channel choice in an omnichannel environment: a systematic literature review. Management Review Quarterly. https://dx.doi.org/10.1007/s11301-022-00281-w
  • Wolf, L., & Steul-Fischer, M. (2022). Factors of Customers’ Channel Choice in an Omnichannel Environment: A Systematic Literature Review. In Proceedings of the European Marketing Academy, 51st, (106350)..

2021

  • Unger, F., & Steul-Fischer, M. (2021). The Use of Message Framing, Temporal Framing and Consequence Type to Increase Consumers’ Health Risk Perception. In Proceedings of the European Marketing Academy, 50th, (93308)..
  • Wolf, L., & Steul-Fischer, M. (2021). Determining Factors of Customers' Channel Choice in an Omnichannel Environment - A Systematic Literature Review.

2020

  • Eberle, S., & Steul-Fischer, M. (2020). Presenting Health Information: The Effects of Attribute Framing, Numercial Framing and Graphical Presentation on Health Risk Perception.
  • Grösch, M. (2020). Der Einfluss von Defaults auf das Konsumentenverhalten: Experimentelle Studien zu Versicherungsentscheidungen (Dissertation).
  • Grösch, M. (2020). The impact of product variety on customers' default acceptance and company perception. Experimental studies for the insurance industry. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 109(5), 377-398. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-020-00458-w
  • Grösch, M., & Steul-Fischer, M. (2020). Default acceptance and ego-depletion: The moderating role of individual versus dyadic decision making.
  • Klopfer, L.-M., & Steul-Fischer, M. (2020). Weiterempfehlungsprogramme: Die Wirkung des Akquisitionskanals und der Prämienaufteilung auf den Erfolg von Weiterempfehlungen. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 109(5), 361-376. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-020-00466-w
  • Musiol, A., & Steul-Fischer, M. (2020). Acquiring new customers by price comparison sites vs. direct marketing: Long-term effects on customer loyalty and cross-buying in a contractual setting.
  • Unger, F., & Steul-Fischer, M. (2020). The effect of message framing and the presentation of health vs. social consequences on health risk perception. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 109(5), 399-411. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-020-00470-0

2019

  • Grösch, M., & Steul-Fischer, M. (2019). The Effect of Option Framing in Self-Other Decision Making. Marketing - Forschung und Praxis - Journal of Research and Management, 41(3), 33-47.
  • Heideker, S. (2019). Consumers’ Future Orientation and the Effect of Temporal Framing on Health Risk Perception. In AP - Asia-Pacific Advances in Consumer Research 2019. (pp. 1-8).
  • Musiol, A. (2019). Customer Behavior in the Insurance Industry: Insights from Usage-based Car Insurance, Customer Referral programs, and Price Comparison Sites (Dissertation).
  • Musiol, A., & Steul-Fischer, M. (2019). Der Einfluss der Produktart und des Weiterempfehlungskanals auf den Erfolg von Weiterempfehlungen bei Versicherungen. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 108(5), 389 - 406. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-019-00438-9
  • Musiol, A., & Steul-Fischer, M. (2019). Price framing and consumers´purchase intention on pay-how-you-drive tariffs. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 108(5), 407 - 419. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-019-00440-1
  • Musiol, A., Steul-Fischer, M., & Pescher, C. (2019). Customer Referral Programs: How Demographic Similarity, Risk Profile of the Product, and Referral Channels Influence Referral Success. In NA – Advances in Consumer Research. (pp. 778-779).

2018

  • Grösch, M., & Steul-Fischer, M. (2018). Less is more: How the number of insurance options influences customers’ default acceptance. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 107(5), 517-529. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-018-0415-4
  • Heideker, S. (2018). Wahrnehmung von Gesundheitsrisiken im Versicherungsbereich - Experimentelle Studien zu ausgewählten Fragestellungen (Dissertation).
  • Musiol, A., Steul-Fischer, M., & Gatzert, N. (2018). Digitalisierte Beratungsunterstützung im Versicherungsvertrieb. Versicherungsvermittlung, 5, 174-177.
  • Steul-Fischer, M., & Möller, A. (2018). Was komplexe Beratungsgespräche erfolgreich macht. bank und markt, 6, 40-43.

2017

  • Grösch, M., & Steul-Fischer, M. (2017). Defaults and advice in self-customization procedures of insurance. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 106(3), 325-341. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-017-0390-1
  • Heideker, S., & Steul-Fischer, M. (2017). Presenting Health Information: The Influence of Attribute and Numerical Framing on Health Risk Perception. In NA - Advances in Consumer Research. (pp. 655-656).
  • Heideker, S., & Steul-Fischer, M. (2017). The Effects of Message Framing and Ad Credibility on Health Risk Perception. Marketing - Forschung und Praxis - Journal of Research and Management, 39(2), 49-64.
  • Kirsch, J. (2017). Kontext- und Numerosity-Effekte bei Versicherungen – Experimentelle Ergebnisse zu ausgewählten Fragestellungen (Dissertation).
  • Musiol, A., & Steul-Fischer, M. (2017). The psychological effects on tariff choices for car insurance. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 106(5), 525-538. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-017-0395-9

2016

  • Heideker, S., & Steul-Fischer, M. (2016). Werbeanzeigen von Versicherungsunternehmen zur Aufklärung über Gesundheitsrisiken. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 105(5), 549-561. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-016-0355-9
  • Kirsch, J., & Steul-Fischer, M. (2016). Die Wirkung der Produktpräsentation auf die Abschlussentscheidung und die Entscheidungszufriedenheit bei Versicherungsprodukten. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 105(5), 537-547. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-016-0356-8

2015

  • Burkhardt, J. (2015). Kampagnenmanagement in Social Networks: Kundengewinnung und Kundenansprache am Beispiel von Versicherungsunternehmen (Dissertation).
  • Heideker, S., & Steul-Fischer, M. (2015). The Effect of Familiarity and Dread on Health Risk Perception. In AP - Asia Pacific Advances in Consumer Research. (pp. 32-37).
  • Kottler, G., Steul-Fischer, M., & Burkhardt, J. (2015). Reputationsmanagement von Versicherungsunternehmen in Social Networks. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 104(5), 523-543. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-015-0315-9
  • Kreitmair, M., & Steul-Fischer, M. (2015). The Effect of Option Framing on Consumer Choice for Service Options. In AP - Asia Pacific Advances in Consumer Research. (pp. 169-170).
  • Steul-Fischer, M., & Wedel, M. (2015). Turnierentlohnung als Anreizsystem im Versicherungsvertrieb. Controlling, 11, 623-629.
  • Wedel, M., & Steul-Fischer, M. (2015). To win or not to win – Efficiency, Passive Selection and Awards in Tournaments for Insurance Sales Agents.
  • Zagel, T. (2015). Behavioral Pricing bei Schadenversicherungen. Experimentelle Studien zu ausgewählten Fragestellungen der Preisgestaltung (Dissertation).

2014

  • Steul-Fischer, M., Kreitmair, M., & Schmidt-Gallas, D. (2014). Integration der Verlustangst von Kunden in den Verkaufsprozess. Versicherungswirtschaft, 6, 76-77.
  • Steul-Fischer, M., & Wiersich, M. (2014). The Effect of Affective States on the Willingness to Pay for Insurance and their Role over Time.
  • Weichbrodt, J., Steul-Fischer, M., & Burkhardt, J. (2014). Social Intranets in Multinational Companies: A Qualitative Study.
  • Zagel, T., & Steul-Fischer, M. (2014). Wahrgenommene Preisfairness bei Preiserhöhungen in der Schadenversicherung. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 103(5), 447-459. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-014-0283-5

2013

  • Bender, O. (2013). Die Honorarberatung auf dem Versicherungsmarkt (Dissertation).
  • Burkhardt, J., & Steul-Fischer, M. (2013). Versicherungsunternehmen in Social Networks - Ein Überblick über aktuelle Forschungsfelder und eine experimentelle Studie zur Kundenansprache. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 102(5), 473-490. https://dx.doi.org/10.1007/s12297-013-0238-2
  • Illich-Weber, Y. (2013). Der Einfluss von Zeitwahrnehmung auf das Konsumentenverhalten (Dissertation).
  • Wedel, M. (2013). Die Bedeutung von Fairness und Reziprozität bei Arbeitsmotivation und Anreizsystemen – Eine empirische Analyse am Beispiel des Versicherungsvertriebes (Dissertation).
  • Wiersich, M. (2013). Der Einfluss von Emotionen auf Versicherungsentscheidungen (Dissertation).
  • Zagel, T., & Steul-Fischer, M. (2013). Please don’t tell me, I don’t want to know it in detail – Framing and Perception of Increased Prices for Car Insurances.

2012

  • Bender, O., & Steul-Fischer, M. (2012). Honorarberatung – Einstellung und Relevanz auf dem Versicherungsmarkt. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 101(5), (545-559). https://dx.doi.org/10.1007/s12297-012-0209-z
  • Koukova, N.T., Srivastava, J., & Steul-Fischer, M. (2012). The effect of shipping fee structure on consumers’ online evaluations and choice. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 40, (759-770). https://dx.doi.org/10.1007/s11747-011-0281-2
  • Lendner, S. (2012). Kundenintegration bei Dienstleistungen: Entwicklung eines Modells zur synchronen Prozessoptimierung (Dissertation).
  • Scholz, S., Illich-Weber, Y., Ivens, B., & Steul-Fischer, M. (2012). Influence of Future Time Perspectives on Involvement: an Approach With Two Studies. In NA – Advances in Consumer Research. (pp. 646-648).
  • Steul-Fischer, M., & Wedel, M. (2012). Turnierentlohnung im Versicherungsvertrieb. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 101(5), (561-570). https://dx.doi.org/10.1007/s12297-012-0213-3
  • Wiersich, M., & Steul-Fischer, M. (2012). The Effect of Emotions on the Willingness to Pay for Insurances.

2011

  • Koukova, N.T., Srivastava, J., & Steul-Fischer, M. (2011). The Effect of Flat Shipping Fee and Free Shipping Threshold on Consumer Evaluations. In European Advances in Consumer Research. (pp. 521-522).
  • Steul-Fischer, M., & Bender, O. (2011). Die Honorarberatung im Versicherungswesen, in: Versicherungswirtschaft– im Wandel wirtschaftsrechtlicher und rechtsökonomischer Analysen mit Finanzmarkt- und Freiberufsrecht – Festschrift für Prof. Dr. Harald Herrmann. Nürnberg: IF Verlag.
  • Steul-Fischer, M., & Wiersich, M. (2011). Versicherungsentscheidungen und der Einfluss von Emotionen.

2010

  • Koukova, N.T., Srivastava, J., & Steul-Fischer, M. (2010). The Effect of Shipping Fee Structures on Consumer Evaluations of Online Offers. Advances in Consumer Research, 37, (538-539).
  • Steul-Fischer, M., & Wedel, M. (2010). Turnierentlohnung im Versicherungsbetrieb.

2008

  • Posselt, T., & Steul, M. (2008). Consumer Behavior in E-tailing: The Role of Shipping and Restocking Fees.
  • Steul, M. (2008). Behavioral Pricing bei Dienstleistungen – Experimentelle Ergebnisse zu ausgewählten Fragestellungen (Habilitation).
  • Steul, M., & Posselt, T. (2008). Consumers’ service cancellation: Examining the influence of payment timing, refunds and consumption enthusiasm. In European Advances in Consumer Research. (pp. 404-405).
  • Uecke, O., Reszka, R., Linke, J., Steul, M., & Posselt, T. (2008). Clinical trials: Considerations for researchers and hospital administrators. Health Care Management Review, 33(2), 103-112.

2007

  • Posselt, T., & Steul, M. (2007). How do consumers handle service cancellations?

2006

  • Steul, M. (2006). Does the framing of investment portfolios influence risk-taking behavior? Some experimental results. Journal of Economic Psychology, 27, 557-570.
  • Steul, M. (2006). Framing Effects and Information Processing of Individual Investors. In European Advances in Consumer Research. (pp. 47-48).

2005

  • Steul, M. (2005). Quantitative Marketingforschung in Deutschland – Festschrift für Klaus Peter Kaas zum 65. Geburtstag. Berlin: Duncker & Humblot Verlag.

2003

  • Steul, M. (2003). Risikoverhalten privater Kapitalanleger – Implikationen für das Finanzdienstleistungsmarketing (Dissertation).

2002

  • Schade, C., Steul, M., & Schröder, A. (2002). Starting Points´ Effects on Risk-Taking Behavior. Berlin.

2000

  • Behnam, F., Steul, M., & Beck, M. (2000). Customer Relationship Management als Integrationsaufgabe. bank und markt, 2, 44-49.

1999

  • Schade, C., & Steul, M. (1999). Risikoeinstellung, Risikoverhalten und Marketing für Finanzdienstleistungen. DBW-Depot.

1998

  • Schade, C., & Steul, M. (1998). Risikoeinstellung, Risikoverhalten und Marketing für Finanzdienstleistungen. Arbeitspapier Nr. 24. Frankfurt am Main.
Lehrstuhl für BWL, insb. Versicherungsmarketing
Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

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